תכנית לימודים

תכנית הלימודים נגזרת מהאסטרטגיה החינוכית:

א. האסטרטגיה המקובלת (גם בישראל) היא תכנית לימודים מינימאלית מחייבת,

                                                         קביעת סטנדרטים באמצעות מבחנים,

                                                         תחרות בין תלמידים, מורים ומוסדות כאמצעי לשיפור הישגים.

               זו אסטרטגיה של "מלמעלה למטה" הדורשת פיקוח ובקרה (כולל פקוח ובקרה תקציבית).

ב. האסטרטגיה החלופית היא אסטרטגיה של ביזור שנובע ממנה חוסר מהותי בפיקוח והעדר השוואה בין בתי הספר.

                   מגוון של סוגי בתי ספר עיוניים ומקצועיים.

                   מינימום מקצועות חובה (אולי רק: כישורי שפה; לוגיקה של פתרון בעיות ויישומן).

                   לכל תלמיד תכנית לימודים אישית המנוהלת באחריותו (אין כיתות "אם", אלא צבירת נקודות כמו באוניברסיטה. לפיכך אין כיתות לחלשים או למחוננים).       למשל: התלמיד מנהל למידה מתוך שאלות מחקר.

                   בית הספר והמורים יוזמים ואחראיים על פתוח תכניות הלימודים והערכת התלמידים.

                   תעודת הבגרות איננה תנאי הכרחי לקבלה לאוניברסיטה.

1. סיבות ומניעים לפתוח תכנית.

2. קביעת מטרות – מטרות תרבותיות-ערכיות-חברתיות (שימור ערכים או הובלת ערכים חדשים), הכשרה מקצועית;

מטרות קוגניטיביות, מטרות רגשיות, פיתוח מיומנויות וכישורים.

התאמת המטרות לאוכלוסיית היעד (תלמידים ומורים).

למשל: למידה לצורך השכלה כללית רחבה או למידה מבוססת בעיה (PBL) היוצאת מתוך שאלת מחקר מדויקת.

3. התכנים

ייחודיות וממשק התכנית מול ועם תכניות קיימות

מיקוד הנושא בתוך מכלול התוכן

יסודות מארגנים של התכנים

למשל: מעגלים מתכנסים – לימודי יסוד, שילוב עם תחומים משיקים או מקבילים (אינטגרציה), לימודי התמחות עיוניים או מעשיים.

מטרות פרטניות ליחידות תוכן קטנות

אפיוני התכנית

למשל: שיטתיות (בניית התכנית על פי סדר ראוי), דגש על משמעות (קשר לתופעות מציאות קיימות, חשיבה מטפורית – למה זה דומה?), יציאה מהמוחשי, בנייה מדורגת של הפשטות, הימנעות מקיבוע (לימוד דוגמאות מגוונות), שימוש בשפה מדויקת ובניסוחים מפורשים, ספירליות (חזרה ברמות הפשטה גבוהות יותר), משוב מתמיד מהתלמידים. (על פי תכנית סינגפור)

4. דרכי למידה

האם הדגש הוא על התהליך או על התוצרים הסופיים?

למידה עיונית עצמית, זוגית, קבוצתית                למידת שטח                 חיפוש מקורות מידע (כתובים וראיונות)

משחקי תפקידים והתמודדות עם קושיות

למידה רפלקטיבית ומטה-קוגניטיבית (כולל רפלקציה עצמית של התלמיד).

5. דרכי הערכה

בחינות – סוגי שאלות על פי המטרות (כולל שאלות הכוללות הפנמה גם של הממד הרגשי), שיקוף (רפלקציה) של הבחינה.

מטלת ביצוע                 תלקיט                      עבודת חקר                          מיפוי מושגים

הערכת תהליכי למידה (נוכחות, השתתפות פעילה, מטלות עבודה עצמית, התייחסות אישית לנלמד)

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: